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Karriere in der Hämatologie und medizinischen Onkologie

B. Miemietz,Maike Busson-Spielberger,3 Authors,K. Weisel

2023 · DOI: 10.1007/s00761-022-01280-y
3 Citations

TLDR

Findings suggested that CD95L acts to render a transplanted tissue an immune privileged site, and increased or decreased expression of the CD95 receptor or its ligand in different tumor situations and have suggested a direct link between the expression of these apoptosis regulators and prognosis.

Abstract

Hintergrund Die verfügbare ärztliche Arbeitszeit nimmt ab. Zugleich gehen gut ausgebildete Ärztinnen für den Beruf verloren. Angesichts der Zunahme onkologischer Erkrankungen besteht Handlungsbedarf. Ziel der Arbeit Die Identifizierung karriereförderlicher und karrierehinderlicher Faktoren, um insbesondere Karrieren von Ärztinnen besser fördern zu können. Material und Methoden Online-Befragung der Mitglieder der DGHO mittels eines Fragebogens mit 42 Items. Im Zuge der Auswertung wurden χ^2- und t‑Tests für unabhängige Stichproben berechnet. Ergebnisse Ärztinnen und Ärzte organisieren ihr berufliches und familiäres Leben entlang traditioneller Geschlechterrollen. Sind Kinder im Haushalt, reduzieren Ärztinnen ihre Berufsarbeitszeit, Ärzte arbeiten mehr Stunden im Beruf. Ärzte profitieren stark von der Unterstützung der Partnerin. Ärztinnen werden durch Familienarbeit in der Karriereentwicklung behindert. Für Ärztinnen und Ärzte bringen die Inanspruchnahme von Elternzeit und Teilzeit Karrierenachteile. Ärztinnen und Ärzte bringen in ihren Wünschen ein modernes, paritätisches Geschlechterrollenverständnis zum Ausdruck. Sie streben ein ausgeglichenes Verhältnis zwischen Beruf und Familie/Freizeit an. Sie wünschen sich mehr Betreuungsmöglichkeiten für Kinder und für zu pflegende Angehörige sowie Flexibilität in der Arbeitszeitorganisation. Vor allem Ärztinnen wünschen Teilzeitoptionen für Facharztweiterbildung und Führungspositionen. Diskussion Arbeitgeber können die Karriereentwicklung von Ärztinnen und Ärzten aktiv unterstützen, indem sie flexible Arbeitszeitmodelle und Teilzeitoptionen auch für Facharztweiterbildung und Führungspositionen anbieten und mehr Betreuungsmöglichkeiten für Kinder und zu pflegende Angehörige schaffen. Background The amount of time available to physicians to do their work continues to decrease. At the same time, well-trained female physicians are increasingly leaving the profession. In view of the increase in number of patients with cancer, there is a need for action. Objectives To identify career-enhancing and career-hindering factors, in particular to better promote the careers of female physicians. Materials and methods Using an online questionnaire with 42 items, members of the DGHO (“Deutsche Gesellschaft für Hämatologie und Medizinische Onkologie”) were surveyed. Data analysis included χ^2 and t‑tests for independent samples. Results Female and male physicians organize their professional and family life along traditional gender roles. If there are children in the household, female physicians reduce their working hours, while male physicians work more hours. Male physicians benefit greatly from the support of their partners. The career development of female physicians is hindered by family work. For male and female physicians, taking parental leave and part-time work brings career disadvantages. Female and male physicians express a modern, parity-based understanding of gender roles in their wishes. They strive for a balanced relationship between work and family/leisure time. They would like to see more childcare options and care options for relatives in need of care, as well as flexibility in the organization of working hours. Women in particular want part-time options for specialist training and for management positions. Conclusions Employers can actively support the career development of male and female physicians by offering flexible working time models and part-time options, including specialist training and management positions, and by creating more care options for children and family members requiring care.